Archiwa kategorii: zakładanie firmy

Co zrobić na początku działania firmy?

Gdy firma jest założona:

  • stwórz swoją stronę internetową na domenie, którą wydzierżawiłaś wcześniej – strona nie musi być wielka, jeśli działasz poza siecią, ale informacje o Twojej firmie powinny znaleźć się w sieci – „jeśli czegoś nie ma w Googlu, to to nie istnieje”. Dlatego stwórz przynajmniej prostą wizytówkę firmy, z kontaktem i profilem działalności. Jeśli chcesz uchodzić za eksperta w swojej dziedzinie, możesz na swojej stronie założyć bloga, w którym będziesz dzieliła się swoją wiedzą z innymi. Dzięki temu pozyskasz potencjalnych klientów po treści jaką dodajesz, a aktualnym klientom pokażesz, że dobrze trafili. Zarówno stronę jak i blog możesz prowadzić sama lub zlecić to zewnętrznej firmie, np. rmi.pl
  • załóż adres e-mail – firmy, które mają pocztę na darmowych serwerach uchodzą za nieprofesjonalne, ale skoro masz już swoją domenę, nic nie stoi na przeszkodzie, by założyć pocztę biuro@twojadomena.pl albo imie@twojadomena.pl – taki adres wygląda profesjonalnie, rzetelnie i wiarygodnie. Obsługę poczty masz zazwyczaj wliczoną w obsługę hostingu dla strony, np. w firmie amsnet.pl
  • kup telefon do firmy – aby klienci mieli się jak z Tobą kontaktować powinnaś mieć telefon. Można podawać prywatny, ale wtedy nigdy nie wiesz, czy to dzwoni klient czy ktoś do Ciebie prywatnie, więc wygodniej jest mieć drugą komórkę.
  • zrób pieczątkę firmową – to nie jest konieczne, ale wygodne przy podpisywaniu umów z bankami czy innymi kontrahentami. Dodaje też powagi pismom i fakturom, które będziesz wystawiać.
  • Kup co najmniej jeden segregator i folie, do wkładania dokumentów, gdyż praktycznie wszystkie dokumenty firmy należy przechowywać bardzo długo (ZUSowe 10 lat, US ok 7, tzn 5 lat od końca roku, w którym upłynął termin płatności) a jest tych papierów sporo – poza dokumentami firmy (potwierdzającym założenie z Urzędu Miasta), nadaniu REGONu i NIPu, przechowywać należy: księgę przychodów i rozchodów (drukuj miesięcznie), NIP 5, VAT 7 (dla VATowców), formularze przekazane do ZUS, oraz kopie wszelkich składanych dokumentów (z przybitą pieczątką złożenia) a także wszystkie faktury i rachunki zarówno otrzymane jak i wystawione

Co trzeba zrobić, by założyć firmę?

Etapy jakie należy przejść aby założyć firmę:

  • założyć firmę poprzez wypełnienie on-line formularza CEIDG (po zarejestrowaniu na stronie http://epuap.gov.pl/) lub złożenie w urzędzie miejskim wypełnionego papierowego druku CEIDG, a oni zgłoszą założenie firmy do urzędu skarbowego, urzędu statystycznego i w ZUSie.
  • Zgłosić się w ZUSie do ubezpieczeń społecznych – do 7 dni od daty założenia działalności, poprzez wypełnienie druku ZUS ZUA (wybranie, czy chce się opłacać ubezpieczenie chorobowe)
  • kupić książkę kontroli firmy
  • kupić lub założyć w formie papierowej księgę przychodów i rozchodów na dzień rozpoczęcia działalności, poinformować US o założeniu księgi w ciągu 20 dni od założenia (jeśli wybrało się tę formę opodatkowania). Najtańszym rozwiązaniem jest program Mała Księgowość Rzeczpospolitej – dostępna wraz z gazetą Rzeczpospolita co jakiś czas
  • pierwszym wpisem do księgi przychodów i rozchodów powinna być inwentaryzacja na dzień założenia księgi, nawet jeśli suma inwentaryzacji wynosi 0zł
  • po otrzymaniu NIPu od urzędu statystycznego skserować papiery założenia firmy (NIP, REGON i Zaświadczenie z UM, będą czasem potrzebne, do umów np. z bankami czy niektórymi kontrahentami)
  • otworzyć konto firmowe, zgłosić je do US w ciągu 14 dni od dnia otworzenia, poprzez aktualizację formularza CEIDG. W wypadku większej liczby kont należy zgłosić wszystkie konta firmowe
  • jeśli jest to pierwsze miejsce zatrudnienia należy zgłosić się do OFE

O czym należy pomyśleć przed założeniem firmy?

Przed decyzją o założeniu firmy:

  • wybierz dziedzinę, która Cię interesuje. Pamiętaj, że będziesz to robiła przez większą część swojego czasu i nie chcesz robić czegoś, czego nie cierpisz. Pieniądze to nie wszystko, a praca będzie twoim drugim domem, więc lepiej, by była lubiana, a najlepiej by było to również Twoje hobby. Podczas wybierania dziedziny spisuj sobie ich odpowiednie symbole z PKD (Polska Klasyfikacja Działalności) – przyda się przy wypełnianiu formularzy do zakładania firmy, a także później przy zakładaniu konta firmowego
  • opracuj biznesplan dla swoich pomysłów i wybierz ten, który ma największe szanse na powodzenie. W biznesplanie powinnaś uwzględnić koszty, jakie musisz ponieść oraz potencjalne przychody. Aby ocenić potencjalne przychody należy zrobić przynajmniej wstępne badanie rynku – jakie podobne firmy są na tym samym rynku, jaki mają zasięg i jakiej niszy jeszcze nie zapełniono, ilu klientów jest w ten niszy oraz jaka jest ich specyfika. Ważne byś określiła też ile Ci klienci kupują, jak często i za jaką cenę. Najłatwiej jest wejść na rynek z nowym produktem, ale można też unowocześnić istniejący produkt, zaproponować go z dodatkowymi produktami jako pakiet bądź skierować produkt do nowej, niezainteresowanej wcześniej grupy odbiorców. Najgorzej jest wchodzić jedynie z niższą ceną – szybko znajdzie się klient, lecz ten model biznesu ma często krótkie nogi, gdyż może wykończyć finansowo nie Twoich konkurentów ale Ciebie.
  • wybierz nazwę dla swojej firmy – uwzględnij nie tylko ładne brzmienie pasujące do profilu działalności ale też jej zapamiętywalność (czy klient nie zrobi błędu w pisowni firmy podczas szukania Ciebie w sieci?). Ponadto sprawdź, czy domena (czyli to, co wpisuje się w przeglądarkę nazwa_firmy.pl) z nazwą Twojej firmy jest wolna. Jeśli firma ma zasięg regionalny może wystarczyć domena regionalna np. twojarestauracja.wroclaw.pl ale jeśli masz mieć firmę ogólnopolską potrzebujesz domeny twojbiznes.pl. Pamiętaj by zarejestrować domenę zanim zarejestrujesz firmę, by nikt Cię nie ubiegł z rejestracją domeny! Potem mogłoby się okazać, że masz firmę o pięknej nazwie, ale niestety domena jest już zajęta przez kogoś szybszego. Domeny rejestruje się u rejestratorów np. amsnet.pl. Podczas rejestracji sprawdź nie tylko cenę jednorazową za rejestrację (u niektórych naciągaczy jest to nawet 0zł) ale też za przedłużenie (domeny opłaca się za rok z góry, czyli co rok musisz opłacić domenę, by mieć prawo z niej korzystać)
  • wybierz formę prawną dla firmy. Czy ma to być działalność gospodarcza, spółka cywilna, jawna czy zoo. Przy działalności jednoosobowej najłatwiejsze są formalności związane z księgowością i zakładaniem firmy, natomiast obarczona jest ryzykiem, że w razie dużych długów właściciel odpowiada całością swojego majątku. W spółkach formalności są bardziej skomplikowane, lecz odpowiedzialność majątkowa jest jedynie do wysokości wkładu w spółkę. Temat poważny, więc sugeruję zgłębić temat
  • wybrać formę opodatkowania, zapoznać się z zasadami jej prowadzenia (najczęściej są to zasady ogólne – info http://www.us-srodmiescie.wroc.pl/index.php?id=85)
  • zdecydować się lepiej jest być VATowcem czy nie. VATowcy wystawiają faktury i nie muszą martwić się cenami z VATem, gdyż cały VAT sobie odliczają od VATu, który sami dodają do swoich towarów i usług. Muszą jednak robić szczegółowe zestawienia (miesięczne lub kwartalne, można wybrać) wykazujące różnicę VATu „sprzedanego” i „kupionego” a różnicę wpłacać do US. Natomiast firmy nie będące VATowcami wystawiają rachunki za swoje towary i na tym kończą myślenie o VATcie, ale martwi ich wysoki VAT, który jest dla nich kosztem. Jeśli wartość sprzedaży przekroczy ustaloną wartość (aktualnie 50.000 rocznie) to wyboru nie ma, należy zgłosić się jako czynny płatnik VATu
  • zdecyduj, czy księgowością zajmiesz się sama czy trzeba ją zlecić firmie zewnętrznej – księgowanie nie jest trudne w standardowych warunkach, schody zaczynają się, gdy coś się zmienia, np. zaczynasz wystawiać faktury poza Polskę, musisz naliczyć komuś odsetki za spóźnienie w płatności itp.